logo GR

Οκτώβριος 2009 - Ιανουάριος 2010

Μια αναδρομική έκθεση του Μάρκου Καμπάνη

Ο Μάρκος Καμπάνης, πολυσύνθετος δημιουργός με εξαιρετικό και πλούσιο έργο στη ζωγραφική, τη χαρακτική, την εικονογράφηση βιβλίων, την αγιογραφία παρουσιάζει από την Πέμπτη 15 Οκτωβρίου στους εκθεσιακούς χώρους της Αγιορειτικής Εστίας ένα σημαντικό αντιπροσωπευτικό τμήμα του έργου του με κεντρικό θέμα το Άγιον Όρος.

Με 12 ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής και χαρακτικής στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με συμμετοχές στη Biennale Αλεξανδρείας και στην Art Athina ο Μάρκος Καμπάνης επικεντρώνεται στο Άγιο Όρος στις χάρτινες εικόνες και τα χαρακτικά, εργάζεται στη διάσωση και την εκτύπωση παλαιών χαλκογραφικών πλακών στο εργαστήριο των Καρυών.

Τα πρώτα δικά του χαρακτικά δημιουργήθηκαν με την τεχνική της χαλκογραφίας και με το πλούσιο έργο του στον τομέα αυτόν εξέδωσε τέσσερα λευκώματα.

Στην Έκθεση που θα διαρκέσει μέχρι τις 27 Νοεμβρίου 2009 παρουσιάζονται είκοσι δύο πίνακες ζωγραφικής, είκοσι εννέα σχέδια, τριάντα τέσσερα χαρακτικά, δύο χάρτινες εικόνες και 22 εικονογραφήσεις από βιβλία.

Επιμέλεια έκθεσης: Αναστάσιος Ντούρος

 

O Καλλιτέχνης 

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1955.

Σπούδασε ζωγραφική από το 1974 στο Wimbledon και στο St Martin’s School of Art στο Λονδίνο, όπου έμεινε ως το 1980. Παρακολούθησε επίσης για αρκετούς μήνες το εργαστήριο συντήρησης του Σταύρου Μιχαλαριᾶ στο Λονδίνο καθώς και το εργαστήριο χαρακτικής Apollo Etching Studio.

Το 1983 έζησε για έξι μήνες στην Φλωρεντία ζωγραφίζοντας τοπία και μελετώντας τα μουσεία της Ιταλίας.

Ασχολείται με την ζωγραφική, τη χαρακτική, την εικονογράφηση βιβλίων, την αγιογράφηση ναών, ενώ παλαιότερα και με την σκηνογραφία. Είναι επιμελητής της Αγιορειτικής Πινακοθήκης της Ι.Μ. Σίμωνος Πέτρας, ἡ οποία ενδιαφέρεται κυρίως για το εικαστικό έργο σύγχρονων καλλιτεχνών πού έχουν  εμπνευστεί από το Άγιον Όρος, καθώς και από  την ιστορία της θρησκευτικής χαρακτικής.

Έχει κάνει δεκαπέντε ατομικές εκθέσεις κι έχει λάβει μέρος σε πλήθος ομαδικών στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ το 1984 έλαβε μέρος στην 15η Biennale Αλεξανδρείας. 

Από το 1990 επισκέπτεται συχνά το Άγιον Όρος κι έτσι μεγάλο μέρος της δουλειάς του σχετίζεται με αυτό. Ζωγραφική, σχέδια, χαρακτικά και εικονογραφήσεις βιβλίων έχουν συχνά πηγή έμπνευσης τον Άθωνα και τη μοναστική του πολιτεία. Παραλλήλως έχει δημιουργήσει σημαντικό αριθμό έργων στο ίδιο το Όρος (οροφογραφίες στην Ι.Μ. Σίμωνος Πέτρας, τοιχογραφίες στην Ι.Μ. Παναγίας Πορταΐτισσας στην Κορνοφωλιά - μετοχίου της Ι.Μ. Ιβήρων-, δημιουργία τοῦ εργαστηρίου χαρακτικής στις Καρυές, στο πλαίσιο της προσπάθειας πού γίνεται για τη διαφύλαξη, μελέτη και προβολή της Αγιορειτικής χαρακτικής). Έχει κάνει την έρευνα κι επιμέλεια για την έκδοση Σπύρος Παπαλουκᾶς – Θητεία στον Άθω για το σύνολο του Αγιορειτικού έργου του μεγάλου έλληνα ζωγράφου, καθώς και για την έκθεση Το Άγιον Όρος στην Ελληνική Τέχνη πού οργανώθηκε από το Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης και την Αγιορειτική Πινακοθήκη.

Ἡ τωρινή έκθεση στην Αγιορειτική Εστία παρουσιάζει εκτενή δείγματα όλων των δραστηριοτήτων του Μάρκου Καμπάνη πού έγιναν τα τελευταία είκοσι σχεδόν χρόνια και σχετίζονται με το Άγιον Όρος.

 


Η Κριτική

 

«Φωτιζόμενα τούτα τα χαρακτικά με πλάγιο φωτισμό, σαν του ήλιου που δύει, δείχνουν ανάγλυφα την προσπάθεια του καλλιτέχνη να καταγράψει το όραμά του και τη δεξιοτεχνία του εργόχειρα που τυπώνει πάνω στο χειροποίητο χαρτί ένα-ένα τα αντίτυπά του. Ή, να το πούμε διαφορετικά: διακρίνεις τον αγώνα του χαράκτη που σκαλίζει πάνω στο σκληρό υλικό το σχέδιό του και την υπομονή του χειρώνακτα που τυπώνει προσεκτικά πάνω στο εύπλαστο χαρτί το έργο του»

Αρχιμανδρίτης Βασίλειος, Προηγούμενος Ιβηρίτης

 

«…Ακούραστος μελετητής του ιερού βουνού, λάτρης της ελληνικής φύσης και της αιγαιοπελαγίτικης απεραντοσύνης, ερευνά, προβληματίζεται, επανεξετάζει τα προσωπικά του βιώματα και χωρίς να ενδιαφέρεται για τη γραφικότητα και την πιστή απόδοση των πραγμάτων κατορθώνει να μεταπλάθει τις ευαίσθητες ζωγραφικές του επιφάνειες σε εικόνα και ομοίωση.

Εξαιρετικός σχεδιαστής, δεξιοτέχνης στο χειρισμό των υλικών με απόλυτη κυριαρχία στα εκφραστικά του μέσα, με καθαρότητα στη γραφή, γνωρίζει πως να αναδεικνύει στα έργα του το ουσιαστικό τους περιεχόμενο και να αποκαλύπτει τις διαχρονικές  αισθητικές αξίες που τον επηρεάζουν και τον καθοδηγούν.

Ζωγραφίζοντας στο Άγιον Όρος ο Μάρκος Καμπάνης αποφεύγει τον σκόπελο της προγονολατρείας και καταφέρνει να αναδείξει με μοναδικό τρόπο την αρμονία ανάμεσα στο θείο και το ανθρώπινο, το συμβολικό και το πραγματικό, το αντικειμενικό και το βιωματικό.

Στα έργα του Αγίου Όρους, μεταπλάθει το μοναδικό τοπίο αυτής της κιβωτού της βυζαντινής και νεοελληνικής ορθόδοξης παράδοσης σε πίνακες ατμοσφαιρικούς, σε έργα πλασμένα ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα.

Το σημαντικότερο όμως στοιχείο είναι ότι αποτελεί ένα σπάνιο δείγμα παραγωγικής επεξεργασίας και διοχέτευσης παραδοσιακών απεικονίσεων και τεχνικών σε περισσότερο σύγχρονους προβληματισμούς και σε πιο προσωπικές αναζητήσεις.

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι αυτός ο βαθύς μελετητής και γνώστης της βυζαντινής τεχνικής με την χρήση του προπλασμού και των επάλληλων χρωματικών στρώσεων προσδίδει στις αισθητικές του κατακτήσεις ένα καινούργιο νόημα, ένα νόημα σχεδόν μεταφυσικό και ταυτόχρονα μεταδίδει τις ανεκτίμητες καλλιτεχνικές αξίες της ελληνικής ζωγραφικής παράδοσης».

Μαίρη Μιχαηλίδου, Ιστορικός Τέχνης, Ιούνιος 2009

 

 

facebook

Newsletter


E-shop